|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literární výchova v MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/JVPV2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s výběrem vhodné literatury pro děti předškolního věku a zejména s možnostmi jejího využití při výchovné práci v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Individuální vystoupení. Seminární práce.
Test (v případě neúčasti na výuce). Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Lidová slovesnost.
Pohádka, její kompozice, funkce, typické prvky, spory o pohádku.
Autorská pohádka, imaginativní pohádka, nonsensová pohádka.
Pověsti a báje.
Poezie pro děti - zákonitosti verše pro děti, vývoj poezie pro děti.
Dobrodružná literatura.
Próza s dětským hrdinou.
Comics a seriál.
Možnosti využití, tvorba myšlenkových map činností a očekávaných kompetencí, tvorba integrovaných celků, popř. projektů, práce s textem, např. dramatizace (v návaznosti na dramatickou výchovu), vymýšlení etud, pokračování příběhů atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Nováková, J. Literární výchova v MŠ
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Doporučená:
Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
-
Doporučená:
Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.
-
Doporučená:
Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
-
Doporučená:
Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
-
Doporučená:
Trelease, J. Read All About It!. New York, 1993. ISBN 0140146555.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reflexe zvoleného literárního textu s ohledem na věk dítěte |
navrhnout vhodný literární žánr pro dítě určitého věku |
aplikovat teoretické poznatky o možnostech využití textu při práci s dětmi v MŠ |
používat vhodné metody při práci s textem v MŠ, a to v souladu s RVP |
navrhnout funkční využití časopisů pro děti |
navrhnout aktivity, které vedou děti ke čtenářství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
metakognice a sebereflexe při využití technik a metod práce s literárním textem |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Test v případě neúčasti na výuce. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|